Szentségek felvétele templomunkban

      A Szentségek, Jézus Krisztus által alapított látható jelek, amelyek láthatat-
      lan kegyelmet közvetítenek.
                       Keresztség szentsége
                       Bérmálás szentsége
                       Oltáriszentség
                       Bûnbánat szentsége
                       Betegek szentsége
                       Egyházirend szentsége
                       Házasság szentsége
      A  Szentségek tehát  Isten kegyelmét közvetítik számunkra, ezért azok fel-
      vételét  nagyon  komolyan  kell  venni! A Szentségek felvételét az Egyházi
      Törvényköny,  az  egyes  egyházmegyék  és  az  egyes plébániák is a helyi
      szokásoknak megfelelõen szabályozzák. Plébániánkon a Szentségek felvé-
      telére az alábbi rend alakult ki:

*          *          *

 

Keresztség szentsége:
      Jézus azt  mondotta:  "Menjetek az egész világra, tanítsatok minden népet,
      megkeresztelvén õket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében"."Aki hisz
      és megkeresztelkedik üdvözül, aki nem hisz elkárhozik"
        A  keresztséget  egy  életben csak egyszer lehet érvényesen felvenni és
      az  eltörli  a lelkünkrõl az áteredõ bûnt és minden más bûnt amit addig elkö-
      vettünk.
            A keresztség az elsõ és a legfontosabb szentség, ami által lehetõségünk
      nyílik  a  kegyelmi életre és a többi szentség felvételére. A gyermeket az a
      szülõ akarja helyesen megkereszteltetni, aki rendszeresen gyakorolja hitét
      és azt vallja: "Én ebben a hitben élek és dolgozom, gyermekeimet is ebben
      a hitben akarom nevelni".
            Amikor  vita támad a keresztség kiszolgáltatása körül, akkor általában
      a papot szokás szidni,  pedig a pap lenne a legboldogabb, ha minél több em-
      bert  megkeresztelhetne.  A problémázó azonban mielõtt a papot hibáztatja,
      kérdezze meg  önmagától, hogyan gyakorolja vallását, hogyan éli meg a ke-
      reszténységet,  hiszen  a  gyermek  vallásos neveléséért neki kell felelõssé-
      get  vállalnia,  s  ha õ  maga nem él Isten törvényei és parancsai szerint, ak-
      kor  nincs  abban  a  helyzetben, hogy ígéretet tegyen arra hogy gyermekét
      vallásosan fogja nevelni.
            Ezért nem fogadhatja el az  Egyház olyan valakinek az ígéretét, aki már
      megkeresztelt nagyobb gyermekét nem járatja hittanra, szentmisére hiszen
      ha  annak  a  gyermekének  a  nevelésénél nem teljesítette ígéretét, akkor
      nincs abban az  erkölcsi helyzetben, hogy újabb ígéretet tehessen.
            Minden hónap elsõ vasárnapján a reggel 08.00 órai szentmisén ünnepé-
      lyes keresztelõ van templomunkban, de ettõl függetlenül hétköznapokon is
      keresztelünk ha a szülõk úgy kívánják.
            Ha  a  házasság  rendezetlen,  vagy hiányos a vasárnapi Szentmisére já-
      rás,  akkor  a szülõknek a keresztelés elõtt oktatáson kell résztvenniük. A-
      mennyiben az oktatáson való részvételt vállalják, akkor a  gyermeküket az
      oktatássorozat után meg fogjuk keresztelni.
            A  keresztséget  az  egyik szülõ  kérheti. Amennyiben van nagyobb test-
      vér, aki hitoktatás-köteles korban van és nem jár hitoktatásra, a  kereszte-
      telést el kell halasztani, hiszen a szülõ elõzõ gyermeke keresztelésekor tett
      ígéretét nem teljesítette.
            Keresztszülõ  csak  az lehet, aki az egyházi törvénykönyvben e tisztség-
      hez elõírt követelményeknek mindenben megfelel.
            Templomunkban csak saját híveink keresztelése történik. Aki más plé-
      bániáról  jön  és nálunk kéri a Szentség kiszolgáltatását, annak hoznia kell
      saját lakóhelyileg illetékes plébánosa írásos engedélyét.
*          *          *

Bérmálás szentsége:
      Jézus azt mondotta:"Jobb nektek, ha én elmegyek, mert ha nem megyek el,
      nem jön el hozzátok a Vígasztaló, az Atyának a Lelke, aki majd  megtanít  ti-
      teket  mindannak  megtartására,  amit  én elmondottam nektek".
        A bérmálást is csak egyszer lehet érvényesen felvenni életünkben.A bér-
      málás  a  keresztény  nagykorúság szentsége, ezért az utóbbi idõben az Egy-
      ház  e  szentség  felvételét igen megszigorította. Ugyanígy a bérmaszülõnek
      való  alkalmasság  feltételeit is. Inkább megbérmálja az Egyház bérmaszülõ
      nélkül a fiatalt, mintsem hogy olyan valakit válasszon, aki nem méltó rá.
            A  bérmálás  szentségét  általában  felnõtt korban kell kiszolgáltatni. Ha
      valaki bebizonyítja, hogy elég érett rá, akkor 9 év hitoktatás után veheti fel
      a szentséget.  A kilencedik év végén az Érsek Atya által kijelölt bizottság e-
      lõtt  vizsgát  kell  tennie és amennyiben plébánosa igazolja, hogy a szentség
      felvétele feltételeinek megfelel,  csak akkor járulhat a szentség kiszolgálta-
      tója elé.
            Természetesen  a  minden  vasárnapi  Szentmisére járás, rendszeresgyó-
      nás, áldozás itt is hozzátartozik az érettséghez.
            Bérmatszülõ  csak  az  lehet, aki az egyházi törvénykönyvben e tisztség-
      hez elõírt követelményeknek mindenben megfelel.
*          *          *

Oltáriszentség:
      Jézus az Utolsó vacsorán kezébe vette a kenyeret és azt mondotta: "Vegyé-
      tek és egyetek ebbõl mindnyájan, mert ez az én testem mely értetek adatik"
      A vacsora után hasonló szavakkal adta kezükbe a bort, majd parancsba ad-
      ta, hogy "...ezt cselekedjétek az én emlékezetemre".
            Hisszük  és  valljuk tehát, hogy az átváltoztatott kenyér és bor Jézus va-
      lóságos  teste és valóságos vére. Épp ezért, ahogyan az apostol írja, a saját
      ítéletét  eszi  és  issza, aki nem tiszta lélekkel eszi és issza. Ugyanakkor Jé-
      zus  szavai  is intenek bennünket, hogyha nem esszük az õ testét és nem isz-
      szuk az õ vérét,  nem lesz élet bennünk. Jézus az örök életrõl, a lelki életrõl
      beszél.
           Az Oltáriszentség elsõ vétele (Elsõáldozás) Lajosmizsén  második  osztá-
      lyos korban történik.Két év hitoktatás, rendes Szentmisérejárás a feltétele.
            A késõbbiekben arra kell törekednünk, hogy lehetõleg minden Szentmi-
      sén  áldozhassunk,  hiszen  Jézus  ezért teríti meg asztalát. Szentáldozáshoz
      csak  teljesen  tiszta  lélekkel  járulhatunk. Ha halálos bûn van a lelkünkön,
      akkor azt meg kell gyónnunk, ha csak kisebb (bocsánatos)bûn van a lelkün-
      kön, a Szentmise kezdetén meg kell bánnunk a bûnbánati liturgia idején.
(Vizsgáljuk meg lelkiismeretünket, bánjuk meg büneinket...)
            A Szentáldozás elõtt szentségi böjtöt kell tartanunk, ami azt jelenti, hogy
      1 órával elõtte nem ehetünk és nem ihatunk.Kivéve tiszta vizet és ha valaki
      beteg akkor beveheti a gyógyszerét.
            Bûnös lélekkel soha ne menjünk oda áldozni, mert akkor szentségtörést
      követ el.
*          *          *

Bûnbánat szentsége:
      Jézus  azt  mondotta: "Nekem adatott minden hatalom a mennyben és a föl-
      dön.  Vegyétek a  Szentlelket.  Akiknek megbocsátjátok bûneit, bocsánatot
      nyernek,  akiknek  megtartjátok  bûneit,  nem  nyernek bocsánatot". Jézus
      szavai  világosak és  egyértelmûek. Az Egyház mindehhez 2000 éves garan-
      ciát  nyújt  a  gyónási  titok megõrzésével, amelyet még kilépett papok sem
      szegték meg soha.
        A  bûneit  megvallani  szándékozó Isten 10 parancsa és a szeretet paran-
      csa  szerint  kell,  hogy  felkészüljön. Végig kell gondolnia, hogy valamelyik
      parancs ellen vétett-e gondolattal, szóval, cselekedettel és mulasztással.
            Azok  akik  folyamatosan  bûnben élnek, nincsenek abban a helyzetben,
      hogy gyónjanak és áldozzanak. Vagyis akik pl. megszegték házassági eskü-
      jüket  és  mással élnek, azok állandóan e bûnben élnek, ezért nem gyónhat-
      nak és nem áldozhatnak. De akik a házasság szentségének megkötése nél-
      kül csak úgy a természet rendje szerint együtt élnek, azok sincsenek abban
      a helyzetben, hogy gyónjanak, áldozzanak, hiszen vadházasságban élnek.
            Az elsõ szentgyónását mindenki az elsõ szentáldozása elõtt végzi el. Mi-
      vel  szorosan  kapcsolódik  az elsõáldozáshoz, így feltételei is azonosak. Ké-
      sõbb  ajánlott  havonta  elvégezni a szentgyónásunkat, de amennyiben halá-
      los bûn van a lelkünkön, ennél hamarabb is.
            Senki akarattal ne hagyjon ki bûnt a szentgyónásából, mert az akkor ér-
      vénytelen lesz és az illetõ szentségtörést követ el!
*          *          *

Betegek szentsége:
      Jézus,  aki  tanítványait  maga  elõtt küldte azokba a városokba és falvakba
      ahová  menni  szándékozott,  hatalmat  adott  nekik  arra,  hogy a betegeket
      megkenjék olajjal és imádkozzanak fölöttük. St. Jakab írja le e jézusi paran-
      csot: "Beteg valaki közöttetek,  hívassa az Egyház papjait, kenjék meg õt o-
      lajjal és a hitbõl fakadó imádság enyhülést hoz a betegnek".
        Betegeinknek  ne  csak  a testi gyógyulásáról, hanem a lelki gyógyulásá-
      ról  is  gondoskodjunk,  mert Isten és ember elõtt felelõsséggel tartozunk a-
      zért, hogy hozzátartozóinkat a szentségek felvételével segítsük a nagy útra.
           Bármely  megkeresztelt  ember  felveheti,  minden  súlyos  betegségben
      egyszer. Vagy ha a szentség felvétele a templomokban immár hagyományo-
      san  évente  megrendezendõ  közös  felvételen  történik,  akkor évente egy-
      szer vehetõ fel a szentség bármely komoly  testi  vagy lelki betegségben.
*          *          *

Egyházirend szentsége:
      Jézus  tanítványokat  hívott maga köré és ezek közül kézrátétellel kiválasz-
      tott  12-õt.  Õket  apostoloknak nevezte. Jézus mennybemenetele után a ta-
      nítványok  is  kézrátétellel  adták tovább hatalmukat. Péter utódai a pápák,
      az  apostolok utódai a püspökök és a preszbiterek utódai a papok. A diakó-
      nusok utódai pedig a mai diakónusok.
        Jézus azt  akarta -megalapítva az Egyházat- hogy az õ mûve emberek ál-
      tal jusson el a világ minden tájára. Az Egyház ezt a missziós küldetést telje-
      síti és ehhez szentel papokat és püspököket.
            Olykor hallani,  hogy valaki azt mondja,  hogy  õ azért nem jár templom-
      ba, mert a papok ilyenek meg olyanok. Ez kétszínûség. Ugyanis senki nem
      tiltja meg neki, hogy bármelyik papnál különben éljen.Jézus az ószövetségi
      papságra  azt  mondotta: "...amit mondanak azt tegyétek meg, mert Mózes
      tanítószékében  ülnek,  de  az  életüket  ne  kövessétek..."  Itt is igaz tehát,
      hogy mindenki a saját  háza elõtt söprögessen elõször.
            Ha valaki hivatást érez magában arra, hogy pap vagy szerzetes legyen,
      az  jelentkezzen  a  plébános atyánál. Érettségi után a püspök atya elõtt fel-
      vételizik,  majd  6 évig  szemináriumban  tanul, míg végül elõbb diakonussá,
       majd  pappá szenteli. A papi rend hármas fokozata: Püspök,pap, diakonus.
*          *          *

Házasság szentsége:
      Jézus azt mondotta:"Amit Isten egybekötött, ember azt soha szét ne válasz-
      sza". Amikor  a tanítványok maguk is erre azt mondották, hogy kemény be-
      széd  ez,  ki fogja megtartani, Jézus azt mondotta nekik:"Embernek ez lehe-
      tetlen, de az Isten segítségével minden lehetséges".
        Az  alapkérdés tehát az, hogy valaki Isten segítségével kívánja-e élni az
      életét,  vagy  megy a maga feje után és a saját maga módján akarja élni. Is-
      ten a házasság  szentségében megadja a szükséges kegyelmeket ahhoz, ha
      valaki Isten törvényei szerint él, Isten kegyelmével igenis lehetséges.
            Jézus egy másik alkalommal azt mondotta, hogy a dolgokat  gyümölcse-
      ikrõl  lehet  megismerni.  Nézzük  meg  milyen gyümölcsöket terem a 10 pa-
      rancsolat  nélküli  élet. Tönkrement kiélt, kiüresedett életek, szülõk nélkül
      maradt  gyermeket, a válások pokla, a veszekedések tengere. Nem hiszem
      hogy  bárki  így képzeli el a boldog családi életet. Ezek tehát a 10 parancso-
      lat nélküli élet rothadt gyümölcsei.
            A  házasság tehát egy férfi és egy nõ egész életre szóló, felbonthatatlan
      köteléke,  amely egymás  kölcsönös elfogadására és az élet továbbadására
      szolgál.  Az érvényesen  megkötött házasság az egyik fél haláláig érvényes,
      mivel Jézus Urunk azt mondotta: "Amit Isten ember kötött, azt ember soha
      szét ne válassza".
*          *          *


LEGFRISSEBB
VISSZA E LAP TETEJÉRE
MEGFONTOLNI VALÓ
VISSZA  A  NYITÓLAPRA