|
A Szentségek, Jézus
Krisztus által alapított látható jelek, amelyek
láthatat-
|
|
Keresztség szentsége: Jézus azt mondotta: "Menjetek az egész világra, tanítsatok minden népet, megkeresztelvén õket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében"."Aki hisz és megkeresztelkedik üdvözül, aki nem hisz elkárhozik" A keresztséget egy életben csak egyszer lehet érvényesen felvenni és az eltörli a lelkünkrõl az áteredõ bûnt és minden más bûnt amit addig elkö- vettünk. A keresztség az elsõ és a legfontosabb szentség, ami által lehetõségünk nyílik a kegyelmi életre és a többi szentség felvételére. A gyermeket az a szülõ akarja helyesen megkereszteltetni, aki rendszeresen gyakorolja hitét és azt vallja: "Én ebben a hitben élek és dolgozom, gyermekeimet is ebben a hitben akarom nevelni". Amikor vita támad a keresztség kiszolgáltatása körül, akkor általában a papot szokás szidni, pedig a pap lenne a legboldogabb, ha minél több em- bert megkeresztelhetne. A problémázó azonban mielõtt a papot hibáztatja, kérdezze meg önmagától, hogyan gyakorolja vallását, hogyan éli meg a ke- reszténységet, hiszen a gyermek vallásos neveléséért neki kell felelõssé- get vállalnia, s ha õ maga nem él Isten törvényei és parancsai szerint, ak- kor nincs abban a helyzetben, hogy ígéretet tegyen arra hogy gyermekét vallásosan fogja nevelni. Ezért nem fogadhatja el az Egyház olyan valakinek az ígéretét, aki már megkeresztelt nagyobb gyermekét nem járatja hittanra, szentmisére hiszen ha annak a gyermekének a nevelésénél nem teljesítette ígéretét, akkor nincs abban az erkölcsi helyzetben, hogy újabb ígéretet tehessen. Minden hónap elsõ vasárnapján a reggel 08.00 órai szentmisén ünnepé- lyes keresztelõ van templomunkban, de ettõl függetlenül hétköznapokon is keresztelünk ha a szülõk úgy kívánják. Ha a házasság rendezetlen, vagy hiányos a vasárnapi Szentmisére já- rás, akkor a szülõknek a keresztelés elõtt oktatáson kell résztvenniük. A- mennyiben az oktatáson való részvételt vállalják, akkor a gyermeküket az oktatássorozat után meg fogjuk keresztelni. A keresztséget az egyik szülõ kérheti. Amennyiben van nagyobb test- vér, aki hitoktatás-köteles korban van és nem jár hitoktatásra, a kereszte- telést el kell halasztani, hiszen a szülõ elõzõ gyermeke keresztelésekor tett ígéretét nem teljesítette. Keresztszülõ csak az lehet, aki az egyházi törvénykönyvben e tisztség- hez elõírt követelményeknek mindenben megfelel. Templomunkban csak saját híveink keresztelése történik. Aki más plé- bániáról jön és nálunk kéri a Szentség kiszolgáltatását, annak hoznia kell saját lakóhelyileg illetékes plébánosa írásos engedélyét. |
||||
|
Bérmálás szentsége: Jézus azt mondotta:"Jobb nektek, ha én elmegyek, mert ha nem megyek el, nem jön el hozzátok a Vígasztaló, az Atyának a Lelke, aki majd megtanít ti- teket mindannak megtartására, amit én elmondottam nektek". A bérmálást is csak egyszer lehet érvényesen felvenni életünkben.A bér- málás a keresztény nagykorúság szentsége, ezért az utóbbi idõben az Egy- ház e szentség felvételét igen megszigorította. Ugyanígy a bérmaszülõnek való alkalmasság feltételeit is. Inkább megbérmálja az Egyház bérmaszülõ nélkül a fiatalt, mintsem hogy olyan valakit válasszon, aki nem méltó rá. A bérmálás szentségét általában felnõtt korban kell kiszolgáltatni. Ha valaki bebizonyítja, hogy elég érett rá, akkor 9 év hitoktatás után veheti fel a szentséget. A kilencedik év végén az Érsek Atya által kijelölt bizottság e- lõtt vizsgát kell tennie és amennyiben plébánosa igazolja, hogy a szentség felvétele feltételeinek megfelel, csak akkor járulhat a szentség kiszolgálta- tója elé. Természetesen a minden vasárnapi Szentmisére járás, rendszeresgyó- nás, áldozás itt is hozzátartozik az érettséghez. Bérmatszülõ csak az lehet, aki az egyházi törvénykönyvben e tisztség- hez elõírt követelményeknek mindenben megfelel. |
||||
|
Oltáriszentség: Jézus az Utolsó vacsorán kezébe vette a kenyeret és azt mondotta: "Vegyé- tek és egyetek ebbõl mindnyájan, mert ez az én testem mely értetek adatik" A vacsora után hasonló szavakkal adta kezükbe a bort, majd parancsba ad- ta, hogy "...ezt cselekedjétek az én emlékezetemre". Hisszük és valljuk tehát, hogy az átváltoztatott kenyér és bor Jézus va- lóságos teste és valóságos vére. Épp ezért, ahogyan az apostol írja, a saját ítéletét eszi és issza, aki nem tiszta lélekkel eszi és issza. Ugyanakkor Jé- zus szavai is intenek bennünket, hogyha nem esszük az õ testét és nem isz- szuk az õ vérét, nem lesz élet bennünk. Jézus az örök életrõl, a lelki életrõl beszél. Az Oltáriszentség elsõ vétele (Elsõáldozás) Lajosmizsén második osztá- lyos korban történik.Két év hitoktatás, rendes Szentmisérejárás a feltétele. A késõbbiekben arra kell törekednünk, hogy lehetõleg minden Szentmi- sén áldozhassunk, hiszen Jézus ezért teríti meg asztalát. Szentáldozáshoz csak teljesen tiszta lélekkel járulhatunk. Ha halálos bûn van a lelkünkön, akkor azt meg kell gyónnunk, ha csak kisebb (bocsánatos)bûn van a lelkün- kön, a Szentmise kezdetén meg kell bánnunk a bûnbánati liturgia idején. 1 órával elõtte nem ehetünk és nem ihatunk.Kivéve tiszta vizet és ha valaki beteg akkor beveheti a gyógyszerét. Bûnös lélekkel soha ne menjünk oda áldozni, mert akkor szentségtörést követ el. |
||||
|
Bûnbánat szentsége: Jézus azt mondotta: "Nekem adatott minden hatalom a mennyben és a föl- dön. Vegyétek a Szentlelket. Akiknek megbocsátjátok bûneit, bocsánatot nyernek, akiknek megtartjátok bûneit, nem nyernek bocsánatot". Jézus szavai világosak és egyértelmûek. Az Egyház mindehhez 2000 éves garan- ciát nyújt a gyónási titok megõrzésével, amelyet még kilépett papok sem szegték meg soha. A bûneit megvallani szándékozó Isten 10 parancsa és a szeretet paran- csa szerint kell, hogy felkészüljön. Végig kell gondolnia, hogy valamelyik parancs ellen vétett-e gondolattal, szóval, cselekedettel és mulasztással. Azok akik folyamatosan bûnben élnek, nincsenek abban a helyzetben, hogy gyónjanak és áldozzanak. Vagyis akik pl. megszegték házassági eskü- jüket és mással élnek, azok állandóan e bûnben élnek, ezért nem gyónhat- nak és nem áldozhatnak. De akik a házasság szentségének megkötése nél- kül csak úgy a természet rendje szerint együtt élnek, azok sincsenek abban a helyzetben, hogy gyónjanak, áldozzanak, hiszen vadházasságban élnek. Az elsõ szentgyónását mindenki az elsõ szentáldozása elõtt végzi el. Mi- vel szorosan kapcsolódik az elsõáldozáshoz, így feltételei is azonosak. Ké- sõbb ajánlott havonta elvégezni a szentgyónásunkat, de amennyiben halá- los bûn van a lelkünkön, ennél hamarabb is. Senki akarattal ne hagyjon ki bûnt a szentgyónásából, mert az akkor ér- vénytelen lesz és az illetõ szentségtörést követ el! |
||||
|
Betegek szentsége: Jézus, aki tanítványait maga elõtt küldte azokba a városokba és falvakba ahová menni szándékozott, hatalmat adott nekik arra, hogy a betegeket megkenjék olajjal és imádkozzanak fölöttük. St. Jakab írja le e jézusi paran- csot: "Beteg valaki közöttetek, hívassa az Egyház papjait, kenjék meg õt o- lajjal és a hitbõl fakadó imádság enyhülést hoz a betegnek". Betegeinknek ne csak a testi gyógyulásáról, hanem a lelki gyógyulásá- ról is gondoskodjunk, mert Isten és ember elõtt felelõsséggel tartozunk a- zért, hogy hozzátartozóinkat a szentségek felvételével segítsük a nagy útra. Bármely megkeresztelt ember felveheti, minden súlyos betegségben egyszer. Vagy ha a szentség felvétele a templomokban immár hagyományo- san évente megrendezendõ közös felvételen történik, akkor évente egy- szer vehetõ fel a szentség bármely komoly testi vagy lelki betegségben. |
||||
|
Egyházirend szentsége: Jézus tanítványokat hívott maga köré és ezek közül kézrátétellel kiválasz- tott 12-õt. Õket apostoloknak nevezte. Jézus mennybemenetele után a ta- nítványok is kézrátétellel adták tovább hatalmukat. Péter utódai a pápák, az apostolok utódai a püspökök és a preszbiterek utódai a papok. A diakó- nusok utódai pedig a mai diakónusok. Jézus azt akarta -megalapítva az Egyházat- hogy az õ mûve emberek ál- tal jusson el a világ minden tájára. Az Egyház ezt a missziós küldetést telje- síti és ehhez szentel papokat és püspököket. Olykor hallani, hogy valaki azt mondja, hogy õ azért nem jár templom- ba, mert a papok ilyenek meg olyanok. Ez kétszínûség. Ugyanis senki nem tiltja meg neki, hogy bármelyik papnál különben éljen.Jézus az ószövetségi papságra azt mondotta: "...amit mondanak azt tegyétek meg, mert Mózes tanítószékében ülnek, de az életüket ne kövessétek..." Itt is igaz tehát, hogy mindenki a saját háza elõtt söprögessen elõször. Ha valaki hivatást érez magában arra, hogy pap vagy szerzetes legyen, az jelentkezzen a plébános atyánál. Érettségi után a püspök atya elõtt fel- vételizik, majd 6 évig szemináriumban tanul, míg végül elõbb diakonussá, majd pappá szenteli. A papi rend hármas fokozata: Püspök,pap, diakonus. |
||||
|
Házasság szentsége: Jézus azt mondotta:"Amit Isten egybekötött, ember azt soha szét ne válasz- sza". Amikor a tanítványok maguk is erre azt mondották, hogy kemény be- széd ez, ki fogja megtartani, Jézus azt mondotta nekik:"Embernek ez lehe- tetlen, de az Isten segítségével minden lehetséges". Az alapkérdés tehát az, hogy valaki Isten segítségével kívánja-e élni az életét, vagy megy a maga feje után és a saját maga módján akarja élni. Is- ten a házasság szentségében megadja a szükséges kegyelmeket ahhoz, ha valaki Isten törvényei szerint él, Isten kegyelmével igenis lehetséges. Jézus egy másik alkalommal azt mondotta, hogy a dolgokat gyümölcse- ikrõl lehet megismerni. Nézzük meg milyen gyümölcsöket terem a 10 pa- rancsolat nélküli élet. Tönkrement kiélt, kiüresedett életek, szülõk nélkül maradt gyermeket, a válások pokla, a veszekedések tengere. Nem hiszem hogy bárki így képzeli el a boldog családi életet. Ezek tehát a 10 parancso- lat nélküli élet rothadt gyümölcsei. A házasság tehát egy férfi és egy nõ egész életre szóló, felbonthatatlan köteléke, amely egymás kölcsönös elfogadására és az élet továbbadására szolgál. Az érvényesen megkötött házasság az egyik fél haláláig érvényes, mivel Jézus Urunk azt mondotta: "Amit Isten ember kötött, azt ember soha szét ne válassza".
|